onsdag den 4. december 2013

Weekendsfornøjelser og hverdagstrummerum



Bom bom laaaaang weekend. Med både arbejde og fredagshygge + fødselsdag. Dette indlæg kommer til at handle lidt om det mad vi fik i fredags og det jeg har spist de sidste 3 dage. Nu hvor jeg endelig føler jeg er ved at få normaliseret mine madvaner oven på flytningen.

Men først fra imorges, hvor jeg spiste skyr med kernerne fra et halvt granatæble og mysli med frysetørret hindbær. Mums









------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sundt kalkunbryst med et twist.

Nå men for at starte et sted, så bliver det fredagens menu. Som bestod af flere ting, men har valgt kalkunen ud, fordi jeg synes den er super god til når man får gæster og det måske ikke skal være klassisk med okse-/svinekød. Opskriften rækker til 4-6 mennesker lidt alt efter hvor meget folk spiser og hvad man har af tilbehør. Er inspireret af *Spis maven flad* men justeret efter mine egne erfaringer med det.

Det skal du bruge:
* Et helt kalkunbryst  * Fire enebær * 2-3 laurbærblade * 50 g svesker * 50 g tørrede abrikoser *
* En håndfuld hasselnødder * 1 spsk. grov sennep * 2 spsk. rasp * Salt & peber *
*Alternativt bacon*

Sådan gør du:
Først hakkes abrikoser og svesker i små tern. Dette kan være lidt tricky fordi de er klistrede osv. så det er så småt som muligt. Jeg skar dem først i tynde skiver og så skar jeg dem på den anden led og det blev egentlig meget fint. Kan evt. blendes sammen med rasp, sennep og hasselnødder, men det sværere at gøre rent. I alt fald hakkes efterfølgende hasselnødder og blandes sammen med abrikoser, svesker, sennep og rasp til en nogenlunde jævn blanding. Det lidt svært og få det helt ensartet fordi der kun er lidt sennep til at binde det sammen.
Herefter pakkede jeg kalkunbrystet ud og skar det op fra siden og lagde ca. halvdelen af fyldet ind og lukkede sammen. Gnid salt og friskkværnet peber på overfladen og skær 3 dybe ridser på den lange led af kalkunen og fyld resterende fyld i. 
Så stak jeg 8 små huller (se billede) og i hvert hul er der et halv finthakket enebær og lidt laurbær. 

Stilles så i 180 C forvarmet ovn og steges i ca. en time +/- og når den kommer ud skal den hvile 10 minutter under et viskestykke eller lign.

Hvis det skal forblive sundt så skal du stoppe her :-) 
Hvis du gerne vil give den lidt ekstra. Så kan du ligesom jeg putte bacon rundt om kalkunbrystet inden det skal i ovnen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fødselsdag!!!


Idag er det min venindes/roomies fødselsdag. Men det var i lørdags vi fejrede det. Og det egentlig ikke fordi jeg vil give nogle opskrifter på alle lækkerierne. Blot vise dem, særligt mine egne mini-chokolade-cupcakes.




 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Og her til sidst. faktisk i forkert rækkefølge (sidste skulle have været først). Nå men altså i mandags stegte jeg nogle kyllingebryster krydret med salt, peber, oregano, basilikum og timian. Og lagde de 2 overskydne i køleskabet.
Dertil havde jeg lavet nogle kartofler vendt i pesto og basilikum (lækkert og simpelt) og lavede lidt ekstra til dagen efter. Hvor min veninde ville komme på besøg. Og så lidt tomat og kogt broccoli. 

Som sagt havde jeg så rester til om tirsdagen og valgte at lave laksefileter til og igen broccoli, igen simpelt og lækkert, hverdagsagtigt uden at blive kedeligt.

Og til sidst dagens aftensmad: kyllingebryst, lidt pasta, salat, tomat, squash, bladselleri og grøn pesto. 


Over and out! - Amanda <3


Ingen kommentarer: