onsdag den 28. august 2013

Fuld fart frem på studiet!

Glæden er at være startet på studiet igen. Og d. 9 september er det ud i klinikken og jeg glæder mig så det kribler i hele kroppen. Nye mennesker og oplevelser og det er super givende! Det betyder dog også at jeg bliver nød til at samle nogle af mine madprojekter fordi jeg ikke har tid til at skrive indlæg flere gange om ugen.

Samtidig med at studiet er startet igen har jeg også kickstartet min træning igen, mandag løb jeg 7 km og igår tirsdag stod den på stram op. Det planen at jeg skal tilbage til at træne 4 gange om ugen igen. Og jeg er glad, har savnet at løbe og nu hvor vi går efteråret i møde føler jeg motivationen er i top. Forhåbentlig bliver det nu jeg kommer i form til et halvmarathon.

Nå men nok om det. I dette indlæg vil jeg skrive om de friske forårsruller jeg lagde billede op af i sidste uge, en alternativ salat der tager 10 minutter at lave og paleobrød.

Jeg har længe villet prøve det her paleobrød, fordi jeg godt kan lide idéen om at man bruger nødder og æg. God kilde til sunde fedtstoffer og proteiner. Og så mætter det virkelig godt og mit blodsukker hopper ikke op og ned, som det normalt gør hvis jeg spiser brød.

Efter en hurtig søgning på nettet kan jeg fortælle at der er flere måder at gøre det på og hvilken metode man vælger er jo frivilligt. Nogle skriver specifikke mængder af hver type nødder/frø og andre giver en frit slag.

Og da jeg havde lidt forskelligt på forhånd, købte blot nogle mandler og græskarkerner. Det skal siges at det er dyrere end traditionelt brød pga. prisen på nødder især paranødder, mandler etc.

Jeg brugte 600 g blandede nødder og frø (sesamfrø, græskarkerner, mandler, hasselnødder, hørfrø, solsikkekerner)
6 æg (Økologiske m/l tror jeg de var)
1 dl rapsolie, fordi det er smagsneutralt
Salt.

Det hele blandes sammen og smides i en brødform med bagepapir og stilles i forvarmet ovn på 160 i en time eller til brødet ser færdigt ud.

Billederne viser det færdige resultat. Jeg er ret vild med det. Og man får en masse gode fibre og god mæthedsfornemmelse ud af det.


Nå men videre i torsdags havde jeg en veninde på besøg og det var en super god dag. Fik endelig underskrevet købsaftale. Så nu det officielt, d. 1 november flytter jeg til en større lejlighed!
Til aftensmad lavede vi rispapirsruller med fyld af diverse grønsager og kylling.

Først skar vi grønsagerne ud og tog på øjemål hvor meget vi mente der skulle bruges til 10 små ruller.
Sukkerærter, babymajs fra dåse, rødløg, gulerod og rød peberfrugt. Det en fordel at det er tynde lange stykker i forhold til at fordele dem.

Kyllingen (225 g) stegte vi i 2 spsk honning, 2 spsk, soya, lidt tørret chili og 2 hvidløgsfed. Det giver en sød/stærk smag som jeg synes fungerede rigtig godt. Har før lavet noget lign. hvor jeg også brugte sesamfrø. Men igen det jo en smagssag og noget med at prøve sig frem.

Da kyllingen var kølet af lavede vi rullerne. Først ligger man rispapiret i blød, evt. i et tærtefad med koldt vand, indtil de er bløde nok til at folde. Og så ligges de på et rent viskestykke og fyldet ligges i og de foldes, teknikken er noget med at prøve sig frem, men de skal for så vidt rulles stramt så de ikke falder fra hinanden når man skærer dem over.

Alt efter hvor hurtig man er vil jeg sige man kan gøre det på 35-40 minutter.


Og til sidst er der så salaten fra igår. Jeg fandt forleden figner i min lokale Netto og har egentlig en plan om at lave en dessert med dem i aften, men der skal jeg kun bruge 1-2 og der var 4. Så igår da dovenskaben ramte mig tænkte jeg at jeg ville bruge en i min salat, som udover figner indeholder: 1 moden avocado, en lille håndfuld babyleaves, ½ gulerod, ½ snackpeber, lidt rødløg, 1/4 squash og 2 tsk grøn pesto. Anderledes men super lækkert smagsindtryk.

Over and out - <3

Ingen kommentarer: